Röviden egy kis leírás hogy mi lett változtatva az eredeti 320i motoron :
Miután szét lett kapva a motor,
belekerült egy korai (<'86) 325e fõtengely a dugattyúival.
A hajtókarok maradtak a 320i -bõl. A hajtókarcsapszegeket
le kellett köszörülni 60x12 mm -rõl 53x12 -re a 325e
dugattyû kialakítása miatt. Természetesen a
fõtengely fekvõcsapágyait, a hajtókarcsapágyakat
és a dugattyúgyûrûket újakra cseréltük.
A dugattyúgyûrûk kivételesen nem BMW gyártmányúak
(4 hengeres 2800 ccm3 -s Isuzu -hoz valók), viszont a kialakításuk
az E36 szériában alkalmazott rugós olajlehúzógyûrûkkel
megegyezõ, ami jobban feszíti a gyûrûhornyokat
így kevesbé tud a gyûrû lógni. Újakra
cseréltük még a fõtengelyszimmeringeket is. A
hengereket az eredeti 80 mm furatról fel kellett furatni 84 mm -re,
de mivel a BMW 6 hengeres blokkja minden típusban ugyanaz, nem volt
gond ezzel, ugyanis a 325e - 325i -nek ez a gyári mérete.
Mivel a fõtengely más lett, így a löket is megváltozott
az eredeti 66 mm -rõl 81 mm -re. Ezzel a trükkel az 1977 ccm3
megnõtt 2693 ccm3 -re, viszont papíron az autó még
mindig 320 -as, és csak gyári BMW alkatrészeket használtunk
az akcióhoz. A blokkban szinte mást nem is csináltunk.
Persze az magától értetõdõ hogy szinte
minden tömítést és szimmeringet cserélni
kellett.
Ezzel a beavatkozással az autó
kb. a 323i -325i közötti teljesítményt érte
el. A befecskendezõ rendszert érintették a következõ
beavatkozások. A szívóöntvényt a 325i
motorról kapta a pillangószeleppel egyetemben, aminek a szívóátmérõje
kb. másfélszer nagyobb mint a 320i -jé. Az igen kis
kapacitású (133 ccm3/min.) 320i injektorokat lecseréltük
a 325e (225 ccm3/min.) injektoraira.
Nagy körvonalakban ennyi beavatkozás
történt a motoron. Illetve optikai tuningként a szívósor
és a szelepfedél le lett homokfújatva és szinterezve
pirosra, a gyári 220 -as kilóméterórát
pedig egy egyedi 260 -as váltotta le.
Ami még tervbe van véve hogy teljes legyen a kép :
Mivel az autó gyorsulása már megfelelõ, a lassulása viszont még nem, hátulra is kellenek a tárcsafékek. A kuplungot meg kell erõsíttetni kb. 3x -os nyomórugókkal mert nem tudja átadni a motor nyomatékát. Elõbb-utóbb a kisházas difi meg fogja adni magát, helyébe egy nagyházas sperr kell hogy kerüljön ami terveim szerint elég rövid lesz (3,91), így az autó még jobban fog gyorsulni. A Getrag 240 -es váltóban bízom hogy bírja, de ha mégsem akkor ki kell cserélni a jóval combosabb Getrag 260 -ra. Ezenkívül kell egy végig duplacsöves kipufogórendszer, esetleg hengerenkénti leömlõvel. És hogy a motor a több benzinhez több levegõt is kapjon, direktszûrõ kerül majd fel.
Köszönet a BMW
E30 fórumról Ruppy és oooo mestereknek a sok tanácsért,
és a BMW E30 Club tagjainak a
bátorításokért.
Technikai adatok :
Autó : BMW E30 320i '84, négyajtós
ezüstmetál
Motor : soros 6 hengeres, 2693 ccm3
Teljesítmény : ~ 190 LE
Nyomaték : ~ 250 Nm
Gyorsulás 0-100 km/h -ra : ~ 8 sec.
Végsebesség : ~ 240 km/h
Ezek a képek 2001 július közepén készültek,
pár nappal a motor átépítése után.
A kilóméterórán látszik hogy a motorban
még nincs 300 km.