Íme a 2001 júniusában épített 327i motor !




Röviden egy kis leírás hogy mi lett változtatva az eredeti 320i motoron :

Miután szét lett kapva a motor, belekerült egy korai (<'86) 325e fõtengely a dugattyúival. A hajtókarok maradtak a 320i -bõl. A hajtókarcsapszegeket le kellett köszörülni 60x12 mm -rõl 53x12 -re a 325e dugattyû kialakítása miatt. Természetesen a fõtengely fekvõcsapágyait, a hajtókarcsapágyakat és a dugattyúgyûrûket újakra cseréltük. A dugattyúgyûrûk kivételesen nem BMW gyártmányúak (4 hengeres 2800 ccm3 -s Isuzu -hoz valók), viszont a kialakításuk az E36 szériában alkalmazott rugós olajlehúzógyûrûkkel megegyezõ, ami jobban feszíti a gyûrûhornyokat így kevesbé tud a gyûrû lógni. Újakra cseréltük még a fõtengelyszimmeringeket is. A hengereket az eredeti 80 mm furatról fel kellett furatni 84 mm -re, de mivel a BMW 6 hengeres blokkja minden típusban ugyanaz, nem volt gond ezzel, ugyanis a 325e - 325i -nek ez a gyári mérete. Mivel a fõtengely más lett, így a löket is megváltozott az eredeti 66 mm -rõl 81 mm -re. Ezzel a trükkel az 1977 ccm3 megnõtt 2693 ccm3 -re, viszont papíron az autó még mindig 320 -as, és csak gyári BMW alkatrészeket használtunk az akcióhoz. A blokkban szinte mást nem is csináltunk. Persze az magától értetõdõ hogy szinte minden tömítést és szimmeringet cserélni kellett.
Ezzel a beavatkozással az autó kb. a 323i -325i közötti teljesítményt érte el. A befecskendezõ rendszert érintették a következõ beavatkozások. A szívóöntvényt a 325i motorról kapta a pillangószeleppel egyetemben, aminek a szívóátmérõje kb. másfélszer nagyobb mint a 320i -jé. Az igen kis kapacitású (133 ccm3/min.) 320i injektorokat lecseréltük a 325e (225 ccm3/min.) injektoraira.
Nagy körvonalakban ennyi beavatkozás történt a motoron. Illetve optikai tuningként a szívósor és a szelepfedél le lett homokfújatva és szinterezve pirosra, a gyári 220 -as kilóméterórát pedig egy egyedi 260 -as váltotta le.

Ami még tervbe van véve hogy teljes legyen a kép :

Mivel az autó gyorsulása már megfelelõ, a lassulása viszont még nem, hátulra is kellenek a tárcsafékek. A kuplungot meg kell erõsíttetni kb. 3x -os nyomórugókkal mert nem tudja átadni a motor nyomatékát. Elõbb-utóbb a kisházas difi meg fogja adni magát, helyébe egy nagyházas sperr kell hogy kerüljön ami terveim szerint elég rövid lesz (3,91), így az autó még jobban fog gyorsulni. A Getrag 240 -es váltóban bízom hogy bírja, de ha mégsem akkor ki kell cserélni a jóval combosabb Getrag 260 -ra. Ezenkívül kell egy végig duplacsöves kipufogórendszer, esetleg  hengerenkénti leömlõvel. És hogy a motor a több benzinhez több levegõt is kapjon, direktszûrõ kerül majd fel.

Köszönet a BMW E30 fórumról Ruppy és oooo mestereknek a sok tanácsért, és a BMW E30 Club tagjainak a bátorításokért.
 

Technikai adatok :

Autó : BMW E30 320i '84, négyajtós ezüstmetál
Motor : soros 6 hengeres, 2693 ccm3
Teljesítmény : ~ 190 LE
Nyomaték : ~ 250 Nm
Gyorsulás 0-100 km/h -ra : ~ 8 sec.
Végsebesség : ~ 240 km/h






Ezek a képek 2001 július közepén készültek, pár nappal a motor átépítése után. A kilóméterórán látszik hogy a motorban még nincs 300 km.